Balettikirjallisuutta

Baletista on kirjoitettu niin kaunokirjallista fiktiota,dokumentoivia muistelmia kuin tietokirjojakin. Kirjoja on kirjoitettu aikuisille, lapsille, nuorille, harrastajille, alan tuntijoiden ja muuten vaan lukijoille. Seuraavassa muutama alan klassikko.

Noel Streatfeild: Ballet Shoes

Monen mielestä balettikirjallisuuden suurin klassikko on tämä nuortenkirja vuodelta 1936. Kirja on tyttökirjallisuuden helmiä. Kirja kertoo kolmesta orvosta siskoksesta Paulinesta, Petrovasta and Posysta. Kasvattiperhe laittaa heidät lapsina näyttämötaiteen opintoihin, taloudellisista syistä. Siskokset kehittyvät eri aloille, kukin lahjakkuuksiensa mukaan. Tarinan jännite syntyy paljolti siskosten välisestä jännitteestä samoin kuin taloudellisesta tasapainoilusta. Kirjan alkuperäiseen painokseen kuvituksen teki Noel Streatfeildin sisar Ruth Gervis. Kirja oli Streatfeildin ensimmäinen lastenkirja. Sittemmin hän kirjoitti muitakin lastenkirjoja, joiden nimessä oli sana shoes, kengät: Circus Shoes, Skating Shoes, Party Shoes, ja niin edelleen. Kirjat eivät varsinaisesti olleet samaa sarjaa – myöhemmin kirjoitettujen nimeämisellä pyrittiin vain hyötymään Ballet Shoesinmenestyksestä.

Barbara L. Baer: The Ballet Lover

Kirja rakentuu todellisen, kuuluisan episodin ympärille, joka tapahtui Pariisissa teatterin lavalla, täpötäyden kansainvälisen yleisön edessä vuonna 1970. Kesken romanttiseen Joutsenlampi-kohtaukseen kuuluvan noston suuri Rudolf Nurejev  päästää tanssipartnerinsa Natalia Makarovan putoamaan lavan pintaan. Makarova syyttää Nurejevia tahallisesta teosta. Kriitikot asettuvat kuitenkin mahtavan Nurejevin puolelle. Nurejevin, joka on balettimaailman suurin nimi ja kuuluu kiistatta sen valtaapitävään eliittiin. Lisäksi Nurejev tunnetaan kirjassa vaativuudestaan, suorasukaisuudestaan ja suoranaisesta väkivaltaisuudestaan, myös tanssipartnereitaan ja harjoitusparejaan kohtaan.

Kirjan kertojaminä, yhdysvaltalainen toimittaja asettuu puolustamaan Natalia Makarovaa ja lähtee syventymään tapaukseen. Hän tulkitse vallanhimon, kilpailuhengen, balettimaailman armottomuuden, mustasukkaisuuden ja intohimon Nurejevin hahmossa. Makarovan hän näkee herkkänä, värisevän taiteellisena hahmona, jonka Nurejev koittaa musertaa. Naispuolinen toimittajaminä samaistuu Makarovaan ja löytää omastaan ja tämän tilanteesta ja elämästä paljon samankaltaisuuksia. ”The Ballet Lover” onkin hienostunut, lumoava kertomus siitä, kuinka näyttämön draama peilautuu myös tosielämän käänteisiin ja tapahtumiin.

Toni Bentley: Winter Season, suomeksi Tanssijan talvi

Vastustamaton kirja, joka tarjoaa kurkistuksen yhden maailman kuuluisimmista balettiseurueista, The New York City Ballet’n, kulisseihin. ”Tanssijan talvi“ on intiimi, lähes kivuliaisuuteen saakkaa rehellinen kuvaus nuoren tanssijan Toni Bentleyn emotionaalisesta ja henkisestä kasvusta baletin, tuon maailman vaativamman tanssimuodon,parissa.  Bentleyn ura balettiseurueen vaikutuspiiristä alkoi jo 11-vuotiaana tanssikoululaisena. 18-vuotiaana hänet kiinnitettiin seurueeseen. 22-vuotiaana, talvikauden 1980 alkaessa, hän joutui tunne-elämän kriisiin, sillä hänen tanssinsa ei sujunut niin hyvin kuin piti. Saadakseen perspektiiviä hän aloitti päiväkirjan pitämisen.Hän kuvailee muistiinpanoissaan päivittäistä elämäänsä, ja katsoo taaksepäin uraansa. Tämä kirja on luultavasti todenmukaisin kuvaus siitä, millaista ankarasti harjoittelevan ballerinan elämä on. Samalla se antaa mahdollisuuden kurkistaa kuuluisan seurueen ja sen kuuluisan johtajan George Balanchinen elämään. Kirja julkaistiin suomeksi vuonna 1985.

Toni Bentley: Winter Season, suomeksi Tanssijan talvi

Misty Copeland: Life in Motion – an Unlikely Ballerina

Kun nuori Misty Copeland ensi kerran kokeili baletin tanssimista ilmaistunnille Gardenan nuorisokeskuksessa Kaliforniassa, kukaan ei olisi uskonut että tästä pienestä, ahdistuneen oloisesta ongelmaperheen tyttärestä kasvaisi yksi Yhdysvaltain merkittävimmistä ballerinoista ikinä.Mutta se hänestä kasvoi. Misty Copeland oli American Ballet-teatterin ensimmäinen värillinen ensitanssija, prima ballerina. Huippulahjakkuutena Copeland oppi ja kehittyi ilmiömäisen nopeasti. Haasteet tulivat kontrolloidun balettimaailman ja hänen muun, rankan, elämänsä yhteensovittamisessa.

Intohimoisesti Copeland kuvaa elämää taiteilijana, jonka elämän päätarkoitus piilee niissä hetkissä, kun hän on lavan ja huomion keskipisteenä. Hän kuvaa matkaansa ensimmäisistä harjoituksistaan suurimpiin rooleihinsa. Life in Motion on kirja identiteetistä, intohimosta ja unelmista. Kirja on vuodelta 2014.