Baletti

Baletin oppiminen aikuisena voi olla parempi kuin sen oppiminen lapsena. Monet aikuiset kertovat, että ovat katuneet balettituntien lopettamista nuorempia, tai he toivovat, että olisivat opiskelleet balettia lapsena. Olen itse asiassa yksi heistä. Aloitin ollessani noin viisivuotias ja lopetin muutaman vuoden jälkeen. Aloitin harrastuksen uudestaan teininä mutta lopetin taas, tällä kertaa yliopiston ja töiden takia.

Joka tapauksessa päästyäni takaisin sisälle baletin maailmaan ja tavattuani useita ammattilaisia voin antaa muutaman syyn sille, miksi on parempi oppia balettia aikuisena (kuin aloittaa lapsena). Joten jos olet aikuinen, joka ehkä ajattelee olevansa liian vanha aloittamaan, saatat muuttaa mielesi ja ymmärtää miksi on itse asiassa loistava aika aloittaa ja nauttia baletista!

Selkävaivat ovat tavallisia, mutta ne voidaan korjata hyvällä ryhdillä, jonka saa hankittua harrastamalla balettia. Baletti tekee hyvää myös siinä tapauksessa, että istut usein koneen ääressä joko töitä tehden tai esimerkiksi twiittaamassa Twitterissä, kirjoittelemassa Redditiin, pelaamassa Poker stars casinolla tai vain naputtelemassa loputtomia määriä Excel-taulukkoja ja Powerpoint-esityksiä töitä varten. Vaikka tietokoneet ovatkin hyvin tärkeitä työkaluja töitä varten ja loistava tapa tuulettaa aivoja esimerkiksi pelaamalla, niistä täytyy muistaa pitää taukoa ja käyttää aikaa liikuntaan.

Monet saavat vammoja jo nuorina

Monet tanssijat, jotka ovat aloittaneet baletin kolmen vuoden iässä, kamppailevat kipujen ja vammojen kanssa ennen kuin ovat edes päässeet ammattitasolle. Olen tavannut joitain näistä tytöistä, osa jopa niinkin nuoria kuin 13- ja 14-vuotiaita, joilla on vaivoja. Esimerkiksi revenneet lihakset ja selkäkivut ovat yleisiä. Jos katselet ammattitanssijoiksi tähtäävien YouTube-videoita, löydät nuoria 16-vuotiaita, jotka joutuvat käyttämään ultraäänilaitteita ja kipulääkkeitä pärjätäkseen kipujen kanssa – voidakseen jatkaa tunneilla käyntiä.

Miksi he ovat siinä kunnossa? Useista syistä: huono harjoittelu, polvien kääntäminen ulos lanteiden sijaan, lihasten epätasapaino sekä kropan luonnollinen kuluminen. On surullista, että kaikesta tuosta huolimatta vain muutamista harrastajista tulee ammattilaisia. Ei vaikuta sen arvoiselta, eihän? Fysioterapeuttini, jonka luona käyn säännöllisesti pitääkseen kroppani niin hyvässä kunnossa kuin mahdollista, työskentelee monien ammattilaisten ja esiammattilaisten kanssa ja on säännöllinen fysioterapeutti myös maamme johtavassa balettikoulussa. Hyvä luoja niitä kertomuksia, joita hän kertoo nuorien eli 13–18-vuotiaiden tanssijoiden vammoista. Ne ovat aika pelottavia. 

Kaksi ystävää, jotka olivat aloittaneet baletin noin viisivuotiaina, joutuivat aika pitkälti luopumaan siitä ikään 17 mennessä vammojen takia. Enkä edes puhu siitä, että heidän olisi pitänyt luopua haaveista ammattilaistua, vaan heidän piti lopettaa tanssiminen kokonaan. Vammojen takia heidän on vaikea käydä edes aloittelijoille tarkoitetuilla balettitunneilla. Molemmat heistä rakastavat balettia intohimoisesti mutta voivat enää nauttia sen katselusta. Toisesta tuli baletin pianolla säestäjä. Hän halusi opettaa balettia nuorille lapsille mutta siitä tuli hyvin vaikeaa, kun hän ei voinut enää polvistua. Toinen käy tunneilla kerran parissa viikossa mutta joskus hänen täytyy jättää ne väliin kipeiden polvien takia. Hän on hyvin pitkälti jumissa aloittajien tunneilla, vaikka hän kävikin edistyneiden tunneilla ennen vammaa.

Edes ammattilaiset eivät ole vammattomia. Jokainen tuntemani ammattilainen kamppailee jonkinlaisen vamman tai kivun kanssa. Suosikkibaletinopettajani, jotka ovat entisiä tanssijoita, elävät lopunelämäänsä niin, ettei toinen pysty polvistumaan ja toisella on vammautunut selkä ja vyötärö. Mitä tulee aikuisbaletin tanssijoihin, meidät on pidetty hyvässä kunnossa verrattuna kaikkiin niihin tanssijoihin, jotka saattavat vaikuttaa olevan niskan päällä; tosiasiassa he kadehtivat meitä. Voimme tanssia niin paljon kuin haluamme ja tanssi-ikämme on pidempi. Luullakseni se toimii, koska useimmat meistä todella nauttivat perheistään eivätkä ole valmiita luopumaan niistä tullakseen ammattilaisiksi – ei niin, että se olisi mahdollista, mutta vaihtoehtoisessa todellisuudessa. Voimme harjoitella balettia rauhassa ja yllättyisit siitä, kuinka paljon voi edistyä.

Aikuisena harrastaminen on helpompaa

Aikuisina meidän ei tarvitse olla riippuvaisia kenestäkään, joka kuljettaa meitä balettitunneille. Voimme valita vapaasti missä ja milloin käymme tunneilla sekä kuinka usein ja kenen kanssa käymme siellä. Kun olit lapsi tai teini-ikäinen, joka ei ollut vielä oppinut ajamaan, menojasi rajoittivat vanhempiesi aikataulut ja sitoumukset. Jopa sitten, kun olit oppinut ajamaan, ajoneuvon piti olla vapaana voidaksesi käyttää sitä. Ne tunnit, joilla kävit ja kenen kanssa, rajoittuivat siihen missä asuit ja kuinka monta kulkuvälinettä oli käytettävissäsi. Aikuisena kaikkia näitä ongelmia ei ole tai ehkä pitäisi muotoilla niin, että meillä on enemmän kontrollia. Tulin tietoiseksi tästä ongelmasta, koska sillä minuutilla, kun tulin ”mobiiliksi”, suorastaan juoksin ottamaan tunteja kaikenlaisilla balettistudioilla löytääkseni itselleni sopivan.

Yllätyn aina, kun kuulen hyvin päteviltä baletinopettajilta – ja kuulen sitä usein – että he pitävät omistautuneiden aikuisten opettamisesta enemmän kuin nuorten lasten, vaikka he tietäisivätkin, etteivät lapset ole ”menossa” minnekään. Omistautuneet aikuiset haluavat olla paikalla ja ovat uhranneet sen eteen aikaa ja rahaa ja he näkevät vaivaa osallistuakseen tunneille säännöllisesti. Opettajia koskettaa heidän fokuksensa, kova työ ja omistautuminen. He ovat myös kertoneet minulle, että aikuiset ymmärtävät baletin käsitteitä paljon nopeammin – monet heti tai muutamassa viikossa, minkä oppimiseen lapselta menisi vuosia aikaa.

Otan yksityistunteja silloin, kun minulla on niihin varaa, ja minua imartelee usein opettajani ihmettelevä katse, kun voin yhden selityksen jälkeen korjata asian ja antaa hänelle mitä hän haluaa. Sen jälkeen hän selittää minulle, kuinka vaikeaa oli saada 8–10-vuotiaita oppilaita ymmärtämään. Aikuisen aivot ovat kypsemmät ja pystyvät paremmin käsitteellistämään tai käyttämään mielikuvia ymmärtääkseen. On todennäköisempää, että kehon kontrollia täytyy hienosäätää, mikä vie aikaa, kuin se, että et olisi ymmärtänyt mihin opettaja pyrkii.